2007-12-21 | 22:12:05

Hundmat, igen...

Fredag. Dan före dan före dopparedan. Mycket kvar att göra, men den stora latmasken har slagit till! Troligtvis för att det är mest städande kvar.. har t o m pluggat lite fjäderfä för att slippa städa hehe...

Och mycket hundmat har det blivit! Mycket läsa om hundmat, prova lite, laga lite... Ghanim är glad för han får så mkt gott! Och jag förbannar Fagerstas mataffärer som inte säljer superbillig köttfärs i storpack eller underliga saker såsom billig oxsvans och lammhjärta!

Hittade näringsvärdestabeller på livsmedelsverkets hemsida www.slv.se som var superbra! Lite info man törs lita på. Annars är det mesta man läser på internet ganska luddigt. Och det finns inte direkt referenser eller vetenskapligt stöd för det som skrivs. Jag är kritiskt och går inte på allt jag läser.

Men har iaf lärt mig lite nu! Såpass att jag vågar fortsätta med det här med hemlagad hundmat. Önskar mig en köksvåg i julklapp så att jag kan väga all maten noga. Noga ska det va! Gillar inte riktigt det här med att bara slänga till hundarna nåt, det blir nog bra, det är inte så svårt, bara det är varierat så funkar det! Ibland verkar det som om folk har den inställningen till BARF.

Har räknat lite och införskaffat vitamin/mineraltillskott. Tyvärr av en sort som inte alls var så bra när jag läste lite noggrannare, men det funkar nog. Ska köpa sån "syrad kalk" på apotek eller hälsokostbutik, det verkar bättre. Sen bara tillsätta sånt som han inte får i sig av maten, istället för de där "multivitamintabletterna".

Först gör jag en röra av grönsaker (mixade eller kokta och mosade) och överkokt fullkornsris. Till den tillsätter jag kalk, laxolja och ev vitamintillskott. Fryser in i portionsförpackningar som jag sen kan ta fram varje dag. Till detta tillsätter jag rått kött (nöt, lamm, vilt, fisk eller fågel). En gång i veckan får han lever, en gång i veckan ett ägg eller två (löskokt). Ger även råa köttiga ben, vet bara inte riktigt vilken sort än eller var man får tag på dem... Men det löser sig!

Nog om hundmat.

Kommentarer
Postat av: Jamilla

Du, har du mina sex&city säsonger här i närheten??

2007-12-25 @ 23:25:43
URL: http://jamilllas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0