2007-12-13 | 23:21:18

Lite tankar om hundmat såhär på kvällskvisten.

  • Hundmaten ska innehålla allt min hund behöver, näringsämnen, energi, vitaminer, mineraler och hela köret.

  • Den ska vara god! Det är underbart att se hunden kasta sig över maten och äta som en utsvulten varg! (nej, alla hundar är inte matvrak. vissa bara petar i sig maten och det är inte kul)

  • Hunden ska må bra av maten, den ska vara pigg, fin i hull, fin och glansig päls, bra bajs (konsistens och mängd, sånt är viktigt!) och så får den gärna inte fisa för mkt av maten...

  • Maten ska inte vara farlig för hunden att äta, varken på kort sikt (splittrade ben som perforerar tarmen) eller lång sikt (toxiska ämnen, cancerogena ämnen m.m).

  • Jag gillar också tanken att jag vet vad jag stoppar i min hund. Att det kött han äter är från svenska djur (med allt vad det innebär med djurhållning, antibiotikaanvändning och livsmedelshygien) och att det är bra kvalitet på råvarorna. På svenska slakterier har jag sett det som går till djurföda och det har jag inga som helst problem att utfodra min hund med. Däremot har jag hört diverse skräckhistorier om vad som går som djurföda på utländska slakterier och om ens hälften är sant så är det ganska äckligt. Ja, jag vet, det värmebehandlas och bakterierna dör och hunden äter massa snusk naturligt, men ändå!! Så svensktillvekade hundfoder känns som ett bra alternativ men de flesta stora märken är ju utländska.

  • Sen så tror jag att hundar är allätare, de kan tillgodogöra sig föda från både växtriket och djurriket men största delen av födan bör vara av animaliskt ursprung (min åsikt). Jag väljer hellre ett hundfoder med mest kött och diverse "köttprodukter" än ett med mest spannmål.

  • Om maten dessutom ger sysselsättning en längre stund så är det ju jättebra!

Med allt detta i bakhuvudet, en misstänkt (men lindrig) foderallergi (återkommande otiter och jästsvamp i tassarna) och en liten diarré-incident så har jag börjat läsa om hemlagad hundmat. Provar mig fram och försöker räkna ut en bra foderstat till min hund som uppfyller de flesta av ovanstående önskemål. Nu har min hund ätit hemlagat i ca två veckor. Första dagarna bara överkokt ris (pga diarrén då) och sen har jag blandat i mer grejer undan för undan, till en början bara rå nötfärs och eftersom magen höll sig stabil på det så har jag senaste veckan vågat mig på lite annat smått och gott. Det blir inte helt billigt, man får leta extrapriser och lägga i frysen i portionsförpackningar, ev ska jag försöka med något färskfoder (ex Klass eller Bravo) eller beställa kött från Jipotimas om jag lyckas klura ut hur man beställer... Jag har läst på olika sidor på internet, mer och mindre trovärdiga artiklar, skrivna av personer med olika kunskaper och filosofi om hundmat. Jag har även tittat på mina föreläsningsanteckningar från smådjur och såhär ser hundens foderstat ut för tillfället! Den kommer att ändras med tiden ju mer jag läser och lär mig och med visst förbehåll för att jag tröttnar på att laga eget och återgår till färdigt foder. (om nu hunden kan tänka sig att äta det igen...)

Morgon och kväll:
2 dl överkokt fullkornsris
100 g rå svensk nötfärs
ca 2 msk kokta mosade morötter (eller andra grönsaker, ska bara kolla upp vad som är nyttigt)
5 ml laxolja
Standart vitamintillskott för päls (bara vid byte till vinter-/sommarpäls)

Till varje mål tillsätter jag ca 200 g av nåt slags kött eller köttiga ben, beroende på vad jag har i frysen, har dock tänkt begränsa mig till nöt, lamm och kycklingkött. Försöker variera och har även tänkt att ge fisk och ägg. Hittills har han fått lever (bör ej ges för ofta eller i för stora mängder) en gång / vecka, lammhjärta några gånger, oxsvans (en storfavorit tyckte hunden!) och kycklingvingar. Allt kött och alla ben ges råa. Men, kan man verkligen ge råa kycklingben?? kommer de inte att splittras och peta hål på tarmen? Nej, jag tror inte det. Kycklingvingar har tunna små ben som är mjuka och lätt tuggas sönder. Några större ben än så törs jag däremot inte ge. Och oxsvans ska väl inte va nå problem? Det börjar ju inte på "F"...

Ska kolla upp nåt bra vitamintillskott för hundar eller ge AD-droppar (för barn) blandat i ris/köttfärs-röran. Dessutom ska han få kalk-tillskott för att balansera Ca/P-kvoten.

Efter vad jag har läst ligger en vuxen hunds behov på mellan 0.2-0.4 % av kroppsvikten. Det skulle i min hunds fall betyda mellan 0.5-1.0 kg. Ganska stor skillnad... Men det är ganska lätt att se på hunden om den får tillräckligt med mat, är den fin i hull och har energi så är det bra! Värre med diverse mineralbalanser och sånt, det får man sitta och räkna på! Och varför inte? Man gör ju så med kor och hästar!

Det stora fördelen tycker jag är att se hunden äta med god aptit! Han sitter och väntar på att få sin mat och verkar tycka det är jättegott! Sånt är guld värt om man har en kräsen hund. Dessutom är han bra i magen och förhoppningsvis ser jag på lite sikt om han är fin i päls, hull os.v.

Nog om hundmat för ikväll, återkommer om nån månad så får ni veta hur det gått med matsedel och allt!

kolla förresten så söt han var som bäbis!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0