2007-09-03 | 21:29:50

3/9

i morse kl 6 ringde klockan och jag var faktiskt inte ens trött när jag slog upp ögonen! såg att flickan i Canada fortfarande var vaken och sa godmorgon till henne innan jag gav mig ut på morgonpromenad. Det var en underbar morgon!! Alldeles lagom varmt och solsken och fågelkvitter. Löven börjar bli sådär gula och bruna nu, snart trillar de väl av men än så länge är det bara vackert. och luften är alldeles höstig och fräsch!
till frukost blev det gröt, 2 mackor m färskost och tomat på och en kopp grönt te som fick dra lite för länge så det blev alldeles för beskt.. huuu..
Morgonföreläsningarna handlade om gris, nya produktionsformer och sätt att se på djuren.
Sen dags för obstetrik igen, tyvärr hade vi en ny lärare idag som inte alls var lika bra som hon i fredags... tyckte inte hon idag lyckades förklara riktigt bra och tydligt. tidig lunch fick vi iaf, och eftersom min söthund var hos jenni som hade inläsning idag så hade jag gott om tid att gå hem och äta min päckliga fisksoppa från i torsdags =P nädå, den var helt ok, men inte vad jag var sugen på egentligen.
På e.m fortsatte vi med obstetriken, nu praktisk övning. För er som inte vet vad jag pysslar med om dagarna så läser jag nu en kurs som kallas "lådakursen". vi lär oss om förlossningar hos häst, gris, ko och får. Dystoki är när det blir komplikationer vid förlossningen och fostret inte kan födas fram utan hjälp. Det kan handla om att benen ligger fel,  huvet åt sidan, kalven är för stor, missbildad eller att kossan har för svaga värkar.  Då rycker veterinären (dvs jag då...) in och får lägerätta, hjälpa till att dra och i värsta fall utföra foetotomi. Det är vad vi har gjort idag och det innebär att man får såga sönder kalven för att få ut den och då rädda kon.  Vi övar med riktiga döda kalvar som vi lägger i trälådor med konstgjorda livmödrar i. i ena änden på lådan är ett hål som ska föreställa bakdelen på kon och där stoppar man in armen.  Att såga av en riktig kalv huvudet känns inte kul. Att såga ett ben får att få ut resten är ok, men huvudet var jobbigt att såga, mentalt jobbigt. skumt, vi borde ju va härdade vid det här laget... men om alternativet är att skjuta kon så är det klart att man försöker få ut kalven med alla medel. vi höll på länge för att ta igen lite tid som vi missat i fredags då energin totalt tog slut, så idag var vi inte klara förän halv fem.  Höjdpunkten på de här eftermiddagarna är fikarasten eftersom vi har gjort en lista så att det varje dag är nån som har bakat till alla  =)
hämtade hunden hos Jenni, åt en macka, två morötter och ett äpple och sen gick jag och Jenni långpromenad. Efter det en liten pratstund med en övertrött Maria (jobbat tre nätter på rad och sovit en timme idag...) och så hem för att få i mig lite middag (makaroner, stekta hot dogs och senap... inte så glamoröst men mat iaf). Top model och lite mys i soffan med en filt och nu börjar det väl bli dags att sova då. ska koka en kopp te och slöglo lite till på tv bara...  godnatt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0