2008-12-04 | 09:49:36

En vinterdag i Hågadalen

För nån vecka sen tog jag med mig Lisa och alla hundarna till Hågadalen. Där finns en hage som man kan släppa hundarna lösa i utan att va rädd för att de ska rymma. Ibland är det andra hundar där och har man otur så vill ägarna inte att man kommer in i hagen med sin hanhund då. Det är ju trist men samtidigt förstår jag att de som har aggressiva hanhundar också vill låta dem vara lösa nånstans och hellre på inhägnat än hur som helt i skogen! Min hanhund är så långtifrån aggressiv man kan komma. Han vill mest bara leka med alla andra. Tjejer vill han flörta med och småhundar ska busas med. Är hunden för dryg och för "på" så blir han sur och morrar, men det är bara för att markera att han inte gillar att ha andra hundar hoppandes i ansiktet på honom. Den enda som får pussa på honom är Vilgot. Ghanim gillar Vilgot. Vilgot får sova i samma säng som Ghanim, tätt intill. Det får ingen annan hund. Eventuellt kan en annan hund få ligga i fotändan på sängen om den ligger tyst och stilla och inte så mycket som nuddar Ghanim. Ghanim och Vilgot har ett lite speciellt förhållande som varken jag eller Vilgots matte vill lägga oss i, de är ju vuxna hundar båda två och får göra vad de vill, bara de sköter det hela lite diskret och inte snuskar sig i köket där alla kan se! Ibland försvinner grabbarna upp i trappan i korridoren och vad de gör där vill vi som sagt inte veta.

I Hågadalen var det halv snöstorm. Bilderna blev därefter men efter lite fix i datorn så ser man iaf hundarna! De hade väldigt roligt i snön! Jag kan dock rekommendera ben av längden "saluki" framför ben av längden "tax" när det har kommit 2-3 dm snö. Som tur var så var det ganska upptrampat i hagen.


Alla hundarna står stilla samtidigt och fastnar på bild, otroligt!


Bästaste vännen Vilgot! (jack russel-pudel-pekingese)


Sötaste taxen Ester! (tax-dvärgschnauzer-japansk spets)


Annars blev de flesta bilder lite i den här stilen...
Tomten, vad sägs om en ny kamera till jul?!

Kommentarer
Postat av: Jenni

Ha ha! Så du har tagit reda på vad det är för raser i småhundarna nu:) Jättefina bilder!

2008-12-04 @ 16:19:52
Postat av: Maria

japp, det stog på facebook/dogbook =)

2008-12-04 @ 19:38:11
Postat av: Ninni

Åh, det är så härligt med ställen där man kan släppa hundarna utan att oroa sig för något! Det blir ju lite svårt när man har långbening.



Ang apportering. Jag gjorde först så att jag drog apporten i snöre eller koppel efter mig. Wahidah sprang då efter och ville bita i den. Bet hon tag i den så fick hon beröm.

Efter ett tag gjorde vi så att jag lekte med henne med en boll (hon är helt otroligt bolltokig). Sedan satte jag mig på bollen och la apporten i mitt knä. Waha bet då tag i den för att flytta den (i hopp om att komma åt bollen) Hon fick beröm. Sedan fick apporten bli "nyckel" för att få bollen. Efter ett tag bet hon tag i apporten bara jag höll fram den. Då la jag in kommandot "apport" och berömde när hon tog den. Så höll vi på ett tag och jag var noga med att ta den ifrån henne innan hon släppte och INTE ge leksaken om hon släppte på en gång.



Nu apporterar hon (bara lydnadsettans apportstil) med både trä och metall-apport! Hon kan hålla i den upp till 10 sekunder och släpper (oftast) inte innan jag tar ifrån den. Var noga med att berömma när hunden tar tag i apporten. Jag gjorde felet att berömma när jag tog ifrån apporten och då fick jag det snabba släppandet. Ibland gjorde jag även så att jag kastade iväg bollen när hon fortfarande höll apporten, just för att belöna att hon höll i den.



Hoppas du hängde med ;)

Du har inte möjligtvis msn?

2008-12-12 @ 00:48:46
URL: http://changrila.blogg.se/
Postat av: Anna

vilgot och ester.. måste ju vara dom hundarna jag bodde med en sväng när jag va till uppsala i somras :)

2008-12-14 @ 19:15:31
URL: http://countache.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0