2008-03-24 | 11:05:26

funderingar... om lite allt möjligt.

Vaknade tidigt, trodde kl var 9 men den där uppe gick visst en timme före, hon var bara 8. Ja ja.. det var ju bra. En timmes promenad, frukost och nu borde jag väl sätta fart då. Har iofs redan satt igång diskmaskinen och städat lite i köket. Sen ska jag vika tvätten från igår, städa kattlådan och så gå ut och bråka lite med äppelträden. Usch och fy vad hemska de är! De på framsidan, ut mot vägen, är helt vildvuxna! Helst skulle man vilja ta en motorsåg och röja lite... men inte då. Det ska varsamt säljas ut grenar som ska sparas och grenar som ska bort. Knipsa med sekatör och såga med en liten smidig "grensåg". Hmm... måste ju finnas ett bättre sätt.... Och jag har ju inte en aning om ifall jag gör rätt heller, kanske knipsar fel grenar! Äh, de växer ju ut igen =)

Igår var jag ut till stallet och kikade på AP:s nya pålle! Skulle ta kort, hade kameran med mig, men det enda jag kom ihåg att fota var min egen hund, haha! Som om jag inte redan har ett par tusen halvt misslyckade kort på honom... Filippa var iaf superfin och verkade trevlig! Jag är lite avundsjuk, men samtidigt så vet jag att just nu finns det inte plats för en häst i mitt liv. Jag prioriterar så mkt annat. Skulle hemskt gärna ha nåt att rida på ett par ggr i veckan eller så, men mer än det har jag inte tid till. Och inte råd heller för den delen. Idag är det hopptävlingar, jag har ingen bil så kan inte bara åka ut en liten sväng och kika. Måste isf ragga skjuts dit och hem, eller gå hem... Man är ganska beroende av bil. Inte bra.

Sen när jag köpt mig min egen gård, typ nåt sånt här kanske: GÅRD , då vill jag ha en häst eller två. Tänker mig att jag ska köpa en vuxen stabil valack som jag kan rida ut på och ha hunden med mig och som jag kan ha en medryttare till och kanske ska den vara inkörd också. En snäll och stabil häst helt enkelt, som man kan låta även mer oerfarna ryttare sitta upp på och prova. Ingen supertalang men den får gärna va utbildad åtminstone LA dressyr och kunna hoppa lite... Behöver inte ha superteknik men gärna bra "hopphuve", typ kunna taxera själv och va snäll och inte stanna (hehe jag är så feg så behöver en supersnäll pålle). Sen ska jag ha en unghäst, och den ska bli min supertävlingspålle. Inte för att jag nånsin kommer ha tid att satsa på dressyren igen, känns det som, men man kan ju drömma! Och så vill jag ha två katter och två hundar. Och kanske ett gäng höns, skulle kännas bra att kunna äta ägg som man verkligen vet hur hönsen har haft det. Egentligen är det samma sak med mjölk och kött. Mjölkkorna har det minsann inte så kul jämt, och ekologisk mjölk är ingen garanti för att djuren har det bra!!

Usch det där har jag upprört mig över mycket sista tiden. Det här är min åsikt:

Den som är vegetarian för att "det är synd om djuren" bör inte heller äta ägg eller mjölkprodukter. Det är minst lika synd om mjölkkorna och värphönsen, om inte mer. Ska man äta nåt av animaliskt ursprung så ät viltkött, lamm eller ekologiskt nötkött. Fisk kan va ok, men där finns det ju mycket annat att tänka på, inte äta odlad fisk, inte äta fisk som håller på att bli utfiskad osv.... sånt har jag inte helt koll på.

Och angående ekologiska, KRAV-märkta produkter så tycker jag att KRAV är en märkning som inte är till för djurens bästa utan för miljön. Ät gärna ekologiska vegetabiliska produkter, spannmålsprodukter, frukt och grönt. Men tro inte att KRAV-märkningen garanterar lyckliga kossor som får gå på bete jämt och må bra!!

Man ska leva som man lär, sägs det, men såhär äter jag:

* Finska mjölkprodukter, pga att Valio har sånt bra laktosfritt sortiment och jag tål inte laktos.
* Helst närproducerade ägg, från frigående höns eller höns i inredda burar. Ibland ekologiska pga att hönsen då får foder som är bättre, men jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att ekologiska ägg är bättre än vanliga, så jag brukar köpa vilket som. Närproducerade är dock ett plus.
* Svenskt kött. Sällan fläskkött. Jag har inte råd att köpa ekologiskt men hade jag pengar skulle jag köpa mer vilt och ekologiskt nötkött. Alltid svenskt kött, inte danskt eller finskt! Man tror att det inte är nån skillnad, Danmark ligger ju så nära! Men det är skillnad på djurhanteringen. Danmark producerar helt sjukt mycket fläskkött per år och vissa delar av produktionen, t ex slakterierna, är nog bättre än i Sverige, men andra delar tycker jag att vi är bättre på.
* Helst svenska grönsaker och frukt. Ekologiskt i den mån jag har råd.
* Samma med spannmålsprodukter och allt annat, prioriterar ekologiskt och närproducerat i den mån jag har råd.
* I övrigt prioriterar jag mycket efter "nyttighet".

Kommentarer
Postat av: Emilia

Ja, visst är det svårt att veta vad man ska äta!!! Efter att ha varit på slakteri i 2 veckor i hela mitt liv, dvs ingen stor erfarenhet, så tycker jag mig ändå se att får och nöt är de som blir mest stressade innan de slaktas. Rätt hemskt även fast det inte rör sig om så lång tid. Dock verkar köttdjuren (nöt) ha en bättre uppväxt - kalven får gå med kossan på bete etc etc till skillnad från mjölkkorna som ibland inte ens får gå på "riktigt" bete. Det är svårt som sagt. Helst skulle man ju vilja föda upp djuren själv. Samtidigt vill jag verkligen att svenska gårdar får finnas kvar.

2008-03-25 @ 13:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0