2009-05-13 | 17:32:20

Veterinärande

Måndag: Ledig, promenad m Inger och de små hundarna (japp, vi har schnauzer-kompisar här också! typ, Ghanim slogs iofs lite med den ena -hanen, men var väldig kompis med den andra -tiken.)

Tisdag: Fält. Första patienten var en häst med urticaria. Inte så allvarligt som tur var och den fick en spruta kortison för att utslagen skulle ge med sig. Kanske hade de försvunnit ändå. Andra uppdraget var att ta BVD-prover på fem kvigor. Jag gjorde väl nåt hematom och misslyckades på ett par kvigor men till slut hade jag fem rör med blod iaf. Efter att ha tagit en lunchpaus och rastat hundarna fortsatte jag mot dagens tredje och sista besök - avhorning av köttraskalvar. De var inte så farligt stora som jag befarat och de somnade snällt när jag sederade dem . Nog blev det lite stökigt ett tag när det skulle fångas in kalvar, stickas i halsen, vissa skulle bara vaccineras och andra skulle även avhornas. Så besöket tog sin lilla tid men strax efter kl 16 var jag iaf tillbaka på station. Då tog jag ut hundarna på en välbehövlig liten promenad och samlade sen krafter till att skriva förrättningar och fixa med BVD-proverna. Kl 18.20 körde jag hemåt. Inte helt illa för att va första dagen, det hade kunnat vara mycket senare med tanke på hur förvirrad jag kände mig och hur lång tid det kändes som allt tog.

Onsdag: Smådjur. På mig var det en hel hög med vaccinationer och en avl inbokad. Vaccinationerna gick på löpande band och jag hoppas alla fick sin spruta. Det sötaste var nog en kull med ragdoll-kattungar. Såna skulle man ju kunna gosa med hela dagen! Finns det inte ett sånt jobb istället? Kattunge-gosare? Undrar om det är bra betalt... Den sista inbokade hunden dök aldrig upp så kl 16.15 packade jag ihop och åkte hem.

Imorn torsdag: Ska jag nog kanske eventuellt ut i fält fast det står smådjur på schemat... vi får se helt enkelt, jag hoppas lite på smådjur . Tänkte kanske ta med lite fika också, eftersom, ja, ni vet.. vissa fyller ju år imorn då. Alltså jag. Fyller år.


Grabbarna är med på jobbet på dagarna, igår i bilen, idag vid skrivbordet. Det är ju inte så roliga dagar men bättre än att vara ensamma hemma iaf. Och jag ska ju bara jobba 4 dagar i veckan så det tror jag nog de överlever. Igår var de snälla och låg i bilen, även om Emir skäller lite när det är andra hundar utanför bilen. Det har Ghanim aldrig gjort... Idag låg de vid skrivbordet och var superduktiga fram till ca halv fyra, då märkte jag att de började bli lite rastlösa så det var ju bra att jag kunde gå hem ganska snart då.  Jag hade dessutom en jättelång lunch och hann gå en sväng med dem då.

Förtoendearbetstid kallas det. Jag har tolkat det som en supervariant på flex. Fast man måste va där i tid på morgonen. Ungefär. Som igår jobbade jag 8-18.20 och idag 8-16.15. Finns det inga sjuka djur så får man gå hem! Skönt! Finns det många sjuka djur så får man snällt vara kvar och bota dem. Inte lika kul. Men det står att normal arbetstid ska vara 8-17 så det är väl det man försöker hålla sig till. Allt som kommer in efter kl 17 är på jourtid. Men sen kan det ju vara som igår att man har pappersarbete kvar och det är ju lika bra att göra på samma dag.

Nu ska jag laga mat. Dagens matintag har inte varit det bästa:
Frukost (havregrynsgröt, mjölk, äppelmos, kokt ägg med kaviar, ett glas saft)
Fika (te och en macka på jobbet)
Lunch (köpt ost och broccolisoppa ur frysen)
Fika (kaffe)
Mellanmål (Billyspizza, veg)
Middag (planen är carbonara)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0