2009-11-04 | 11:05:56

Ponnyridning

Igår var det dags för hästbyte på ridskolan. Lite ledsamt att inte rida den prickige, men det är ju bra med omväxling! På tavlan stod det att en "Marit" skulle rida på hästen "Davy". Efter lite detektivarbete listade jag ut att denna "Marit" var jag och jag hittade även efter en stund den lille Davy. Han var en stor D-ponny, en fux, som stod snällt i sin spilta och nosade på mig när jag var in för att hälsa. Han hade inte ätit upp sitt kraftfoder och min veterinärhjärna tänkte genast "kolik? har den bajsat? har den ätit sitt hö?". Ingen bajs sågs till men det var å andra sidan välmockat och prydligt i stallet. Davy såg ut att vara i god form och inget hö låg kvar i spiltan så jag sadlade på och gick ut i ridhuset.

Det var en rolig liten ponny! Han travade på så sött i rätt form men var lite lat. Bad man honom ta i lite så tyckte han att man var jobbig. Petade man lite med spöet så slog han mot det! I galoppen fick jag lägga på spöet ett par ggr och jisses vad den kickade! Tur det bara var en liten ponnyskrutt, annars hade jag ju hamnat på backen!! Men söt var han och gjorde skolor och skänkelvikningar gladeligen. Övningen för dagen var lite komplicerad. Först öppna 1/4 av långsidan, sen sluta in mot medellinjen, sen öppna rakt fram igen och så sluta en bit till innan man rakriktade och kom ut mitt på kortsidan. Sen hörnpassering och samma övning igen. En bra övning på så vis att man fick träna på att bli snabbare i sin ridning och inte sita och nöta, några steg öppna, sen byte till sluta. Jag tycker dock det skulle varit tempoväxlingar på den andra långsidan så hästarna höll energin uppe, det blev lite tradigt med så mycket skolor. Sen var jag väldigt förvirrad i början innan jag förstod övningen och det hade underlättat om ridläraren varit med nere i ridhuset och gått och visat. Nu sitter han bara på läktaren i kortändan och ropar åt oss. Funkar hyfsat...

Men jag börjar komma ihåg hur man gör nu. Igår kunde jag sitta i sadeln utan att lägga upp stigbyglarna. Jag har hittat balansen och kan rida hästen i galoppen också. Nu önskar jag bara att jag kunde rida fler ggr i veckan!


Dagens övning, det gröna är öppna, det röda sluta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0