2009-10-07 | 11:36:42

Ridlektion 1

I torsdags rotade mamma fram mina gamla ridkläder som låg nånstans i en kasse i deras stora hus. I måndags var jag till Hööks i Uppsala och införskaffade en sprillans ny och tjusig ridhjälm. Igår var det då dags, första ridlektionen på flera år. Första gången jag skulle sätta mig på en häst på över två år. Spännande och nervöst!

Hästen jag skulle rida på var en 5 årig valack, korsning knabstrup-arab. Han var väl kanske 1,55 hög, lagom lätt i typen och alldeles prickig! Söt som få och mycket snäll och trevlig. Jag lyckades sadla och tränsa utan några problem och kom t o m upp på hästen hyfsat smidigt!

Själva ridandet var det däremot lite si och så med. I början tyckte jag att han bara rusade iväg så jag försökte hitta en lugnare takt, varpå ridläraren ropade åt mig att driva framåt, mera energi! Och när jag gjorde så så tyckte jag åter att han rusade, tog en halvhalt och så gick det tydligen för sakta igen. Jag var lite spänd, hästen blev lite spänd och det såg väl inte alltför tjusigt ut.

Efter en halvtimme eller så var vi båda ordentligt uppvärmda. Då började det se lite bättre ut! En klassisk övning med volt i hörnet och sedan sluta längs långsidan. Jag la upp stigbyglarna för att komma ner i sadeln ordentligt. Tyckte nog att lilla Pricken hade behövt en volt mitt på långsidan också, 60 m ridhus blev lite för lång sluta för honom, vi tappade det lite mot slutet på långsidan. Men i övrigt kändes det bra. Jag saknade lite speglar i ridhuset, hade gärna haft en på långsidan också så man såg hur hästen såg ut. Nu fanns det på ena kortsidan bara, så i den ena slutan hade man bra koll men den andra fick bli lite på känsla.

Galopparbetet såg dock inte så lysande ut. Rid fram rid fram rid fram, sa ridläraren. Studs studs studs gjorde jag och bromsade. Alternativt red fram, kom ikapp hästen framför, fick lägga en volt, tappade galoppen, tappade balansen... Ah, vi ska ha samma hästar nästa vecka så kanske har vi hittat varann lite bättre då. Tror jag kortar stiglädrena lite så att jag kan ha lite halvt lätt sits i galoppen, för att underlätta min egen balans och kunna låta hästen rulla på och jobba ordentligt med ryggen.

Mot slutet var jag rejält trött i alla muskler och lilla Pricken var nog lite svettig han med! Tyvärr glömde jag fota honom, men får väl ta det nästa vecka... han var iaf supersöt! Och idag har jag ont. Ont i rumpan, ont i låren, ont i armarna, magen, vaderna, you name it! Jag har alltså blåmärken vid sittbenen, jag sitter inte på några hårda stolar idag! Mjuka soffor och kuddar ska det vara! Jag går som en gammal tant och stånkar och stönar när jag måste böja mig ner och plocka upp nåt från golvet. Kan inte minnas att de var såhär jobbigt att rida??!!

Kommentarer
Postat av: Helen

Inget gör så ont som att rida, haha! Muskler man inte visste fanns gör ooont! Kul att du kommit igång! Känslan kommer snart tillbaka! Problemet tycker jag är att man vet hur det ska vara, men kroppen lyder inte och reaktionerna är för långsamma...

2009-10-17 @ 18:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0