2009-09-10 | 21:46:07

Uppdatering på Emirs skada:

Till i måndags blev han stadigt bättre. Haltade knappt alls men rörde sig förståss lite lustigt med den där stödskenan. Jag la om bandaget på söndag kväll och det satt bra. I tisdags morse, en vecka efter att jag först upptäckt hältan, studsade han runt i köket i väntan på sin frukost. Då verkade han halta till lite mer än innan. Vi tog vårt pick och pack och tog färjan över till Visby. Emir blev mer och mer halt. På e.m la jag om bandaget och upptäckte då ett litet skavsår på baksidan av carpus. Bara ytligt, sådär så huden var lite rosa. Jag la om bandaget och polstrade extra tjockt över carpus.

På onsdag åkte jag till apoteket och köpte sorbact-kompresser. På e.m. tvättade jag rent skavsåret med steril NaCl och la om nytt bandage med sorbact och massa polstring, fortfarande skenan på. Emir blev stadigt mer och mer halt.

Idag var han fortf mycket halt. Efter lunch tog jag av bandaget och såg då att det vätskat rejält från skavsåret. Jag spolade med NaCl och såg att såret blivit mycket värre. Det hade nu gått igenom huden helt, det var ett ca 2x2 cm stort hål in till böjsenorna som var vita och blanka där under huden. Läskigt. Jag la om ett litet provisoriskt bandage med sorbact-kompress mot såret. Det vätskade igenom rätt snabbt och gled dessutom ner lite efter en stund.

Jag ringde runt till några veterinärer och fick komma in direkt till en smådjursklinik nån km utanför Visby. Veterinären rakade, spolade med NaCl och inspekterade. Hon tog baktprov och skickade för odling och resistensundersökning. Hon tyckte att såret såg fint ut och inte alls infekterat, men satte ändå in antibiotika, Clindabuc, eftersom det låg så nära en massa viktiga strukturer (senor, ligament, led). Det var ganska svullet över böjsenorna precis ovanför carpus. Emir hade 39,0 i temp hos veterinären, trots att han går på Rimadyl. Han var vid gott mod men har hemma varit ganska slö och mest vilat under dagen. Ute studsar han runt som vanligt. Han fick förståss ett nytt bandage, men nu blir det ingen mer stödskena. Bara ett tjockt mjukt bandage som skyddar såret och kanske ger lite stöd för leden också.

När vi kom hem på e.m. fick han sin mat och sina mediciner. Sen somnade han som en liten griskulting. Nu på kvällen har han verkar lite gladare. Han har gnagt på ett tuggben, busat med en tennisboll (jag fick ta den ifrån honom för det gick lite väl vilt till) och bråkat lite med Ghanim. Varit mer sig själv med andra ord.

Hoppas verkligen han blir bra snart... min lilla bäbis...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0