2007-07-26 | 21:12:24

dagens bästa

"everyday things, that most teenagers take for granted, as shopping for clothes..."
i tv-programmet "Ian Wright's unfit kids" om att det är svårt för överviktiga barn att hitta kläder i rätt storlek


sen när blev det "everyday things" att få shoppa kläder? visserligen är jag inte en tonåring längre men inte ens då kunde jag gå på stan och shoppa kläder varje dag. inte tog jag det för givet att jag alltid kunde gå in i en affär och köpa nåt nytt plagg när jag hade lust. nej, jag fick spara ihop pengar eller fråga mina föräldrar om pengar och svaret då var ju oftast: "behöver du en ny tröja/jeans osv? "  det är inte en självklar rättighet att alltid kunna shoppa kläder, det är ett privilegium!! att leva ett liv där ens familj har det så gott ställt att man som växande tonåring får köpa sprillans nya kläder  från en klädbutik och att dessutom få välja dessa kläder själv! jag tror inte att de flesta tonåringar här i världen (ok, kanske i västvärlden) har det så. det finns nog de som får använda ärvda begagnade kläder och som är glada för det! så vad fan!!


ja jag blev upprörd. när de dessutom säger att en 12 (?)-årig flickas BMI ska ligga på 18 så blir man ju fundersam... sa de inte igår på anorexia-programmet att under 19 var undervikt? hmm...


Kommentarer
Postat av: jamilla

Jo, under 19 är anorexi. För vuxna. 12-åringar får ligga under. Finns en egen skala åt barn.

2007-07-26 @ 21:20:02
Postat av: Åsa

De där med BMI är bullshit. Jag har ett BMI på 18.5 och mår förträffligt bra. Har haft samma BMI i över 10år, ja lever än.
Allt spelar ju in längd och kroppstyp, så de där är inte att lyssna på..

2007-07-26 @ 23:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0