2008-12-29 | 17:58:49

Det här med att söka jobb...

... är ju lurigt. Först ska man hitta ett man är kvalificerad att söka. Sen ska det gärna vara ett man vill ha också. Helst i rätt del av Sverige. Helst med tillträde i rätt månad. Helst ett lagom långt vikariat. Där man kan ha hunden med sig på jobbet.

Sen ska man då försöka få jobbet. Knåpa ihop ett fint brev där man säger precis hur bra och duktig man är, utan att skryta förstås. Man måste förklara hur perfekt man är för jobbet, få dem att förstå att ingen annan passar lika bra som en själv för jobbet. Gärna med lite snygga formuleringar och en fin layout. Även ett CV ska plitas ner med en tilltalande layout. Allt ska fås med men det får absolut inte bli för långt!

Och så ska man ha referenser. Lurigt. Jag vet knappt vad det är, men har förstått det som att det är personer som säger snälla saker om en. T ex arbetsgivare, lärare osv. Jag tror inte familj, vänner och pojkvänner får vara referens...

Nästa steg blir väl en arbetsintervju då, men så långt har inte jag kommit än. Det får jag ta då när den dagen kommer.

Så håll tummarna för att jag får det perfekta jobbet här framåt våren, för nu är det dags att börja söka på allvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0