2008-06-08 | 17:41:25

Lite nostalgi med gamla vänner

MEN FÖR I HELVETTE... saker jag skrivit försvinner alltid när jag ska förhandsgranska. GRRR!!!


Iaf, varit till Strömsholm idag och tittat på fina hästar. Det var sol sol sol!! Vi kollade på riddare och duktiga hoppryttare som hoppade höööga hinder! Jag hann även med att äta lite mumsigt rökt lammkött och klappa på en trevlig greyhound. Har ju ingen häst så det blev ingen shopping även om det fanns hur mycket fint som helst!! En ny ridhjälm ska jag däremot investera i men orkade inte hålla på och prova idag, det var så varmt. Nice dag hursomhelst! Och trevligt sällskap! =)

Ghanim har varit hemma och tagit det lugnt. Den här bilden är från i onsdags, han ligger mitt i den varma solen! Galen hund, men han låg iofs bara där ett par minuter, sen höll han sig i skuggan resten av dagen. Han smälter in bra på altangolvet!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Märkligt! Jag la presis upp massa bilder och skrev en text, sen blev de error och allt försvann. orka göra om alla bilder nu



Tack för en trevlig dag! :D

2008-06-08 @ 18:55:54
Postat av: Natalie

Okej!

Haha ja, eller jag har inte så mycket att välja på eftersom att den här galningen jämt gör något hyss så fort man lämnar honom ;)

2008-06-09 @ 13:42:38
URL: http://vieillerie.blogg.se/hund
Postat av: Natalie

Haha, åh, det låter ju hoppfullt :P

2008-06-09 @ 17:40:22
URL: http://vieillerie.blogg.se/hund
Postat av: Natalie

Åh, jag vet hur jobbigt det är att välja ras! Velade hur länge som helst innan jag bestämde mig för en Saluki, Borzoi och Italiensk vinthund var de andra kandidaterna.



Precis, jag har en Whippethane på ca 4½ år, Max heter han. :-)

Han är jordens mjukaste varelse, otrologt språksäker och försiktig med allt och alla. Som liten var han ganska knepig att lära saker, tyckte inte att något var särskilt lockande att lyda för. Men sedan ca 2 års ålder har han blivit betydligt mer mottaglig för de flesta sorters träning och lyder numera väldigt bra.

Han är ingen goshund i den bemärkelsen att han gillar att bli klappad, men kan tycka att det är mysigt ibland att ligga brevid en i t.ex. säng eller soffa (som han vanligtvis inte får vara i)

Max tycker jag skiljer sig en del från andra Whippets, vissa brukar det vara lite mer "go" i, lite tuffare kanske, och uppskattar gos mycket mer än vad han gör.



Whippets är ju inga lydnadshundar direkt, men om man tränar mer på deras villkor d.v.s. belönar ordentligt med saker de verkligen gillar, inte tränar så långa stunder och inte är brutal mot dem så kan man få dem riktigt lydiga tycker jag. Får ofta beröm för att jag har en så lydig hund skryt (han brukar kunna vara lös på de flesta ställen och ändå hålla sig till mig), men det ligger ju en hel del träning och tålamod bakom det.



Whippets kanske är lite mer "hund" än de flesta vinthundsraser, men där måste jag väll säga att min Max skiljer sig och besitter mycket av det värdiga, lite diviga vinthundstemperamentet.



Det är bara att fråga på om det är något mer du undrar över!

Vad är det för egenskaper du söker i en ev. andra hund?

2008-06-10 @ 09:49:21
URL: http://vieillerie.blogg.se/hund
Postat av: Emilia

Vad härligt ni ser ut att ha det! Jag har lyckats jobba på de flesta soldagar, men jag hoppas att turen snart vänder. Sköt om er i värmen!

2008-06-10 @ 22:01:41
URL: http://emilia.bloggagratis.se
Postat av: Natalie

Okej! Ja, Whippet skulle du kunna köra agility med, men kanske inte förvänta dig att få en tävlingshund. Då är nog en Pudel mer lämplig, det är nog den ras jag gillar bäst bland icke-vinthundar! :-)

Ang. att ha två lösa; jag tror tvärtom att det blir enklare att få den nya hunden att hålla sig till dig om Salukin gör det.

Precis, besök utställningar och försök hitta uppfödare som du kan få komma hem till och hälsa på. Det gjorde jag, och det ger en betydligt bättre inblick i hur hundarna är till vardags.

Lycka till!

2008-06-11 @ 10:20:42
URL: http://vieillerie.blogg.se/hund

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0