2009-04-01 | 10:59:08

Sen sist...

Nu har jag skrivit den sista tentan för den här gången. Jag har fortfarande epizootologin kvar, men hade väl egentligen tänkt ta den i höst... Det känns inte som nån brådska. Håll tummarna för att jag klarade den här, så jag slipper skriva om den, igen... Så nu är det jobbletande som gäller.

Valpen växer och frodas. (säger man så? eller bara om blommor?) Han är nu en stor kille som tappat två av sina små huggtänder! I1:orna i underkäken finns inte längre! =)

Han och Ghanim har varit ensamma tillsammans ett par timmar igår när jag skrev tentan, pga akut insjuknad hundvakt (kräksjuka går tydligen här på Ultuna...) och det hade gått bra. Emir hade pinkat på golvet men det är ju sånt som händer! Idag fick han vara helt ensam medan jag var till tvättstugan och rastade Ghanim lite också, var väl borta kanske 20 min... Tyvärr så hörde jag lite gnäll när jag kom tillbaka, inte när jag gick dock! Men men, vi fortsätter träna! Målsättningen är att Emir ska kunna vara ensam en timme utan gnäll. Kan han det så är jag nöjd. Sen kommer de ju oftast att vara tillsammans när jag lämnar dem, men man måste ju kunna vara helt ensam också! I bilen går det bra att lämna dem också, jag har lämnat dem i bilen medan jag handlat och uträttat andra ärenden. I måndags fick de sitta i bilen en timme när jag var iväg och åt frukost med systrarna på Arlanda, innan lillasyster for till Thailland.

Annars då? Har snöat in ordentligt på historiska kläder och fått för mig att jag ska ha en komplett dräkt som passar för mitten av 1300-talet. Så till den ska det vara en särk (underklänning) i linne, kortärmad. Jag har redan en långärmad särk i naurfärgat linne, maskinsydd, men den känns inte helt rätt. Ska köpa finare blekt linne och sy en ny för hand. En tunn klänning, figursydd men ej med snörning eller knappar, i ljusgult tunt ylle från Saxylle. Ev sätter jag några knappar i ärmsluten för att kunna öppna och kavla upp ärmarna om det blir varmt. Över denna en kortärmad klänning i hyfsat tunt ylle. Detta tyg är inte inköpt än så får se vad det blir för färg, funderar på nån ljusblå variant... Ska även sy mig en hätta, öppen fram, troligtvis knäpps med ett ringspänne, ev knappar om jag orkar. Sen nån gång i framtiden när jag känner mig lite duktigare på det här med att sy för hand så blir det även en långärmad cotehardie, eller helt enkelt en figursydd tajt klänning med knappar mitt fram och i ärmarna, från armbågen och ner. Kjolen ska vara vid. Jag har ett finfint rött fiskbensmönstrat ylletyg som ligger och väntar. Den sista klänningen ska vara ordentligen sydd och fodrad också, blir ett stort projekt. Den ska gå att ha lite som ett överplagg också om jag nån gång får för mig att springa runt i desa kläder i kyligt väder. I första hand är de ju tänkta till medeltidsveckan i Visby, men vi får se....



Nja, en kopp te kanske? Sen ska jag fortsätta röja lite i garderober och skåp i min lägenhet. Och ringa på jobb var det ja...


Kommentarer
Postat av: Anonym

fan glömde köpa te...har ju vattenkokare här..aj afår ta dte näst agång--

2009-04-01 @ 12:57:52
URL: http://leeilas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0