2009-02-03 | 12:54:09

Umeå

Förra veckan spenderade jag fyra härliga dagar hos syster i Umeå. Ghanim och jag tog nattåget upp på tisdag kväll. Vi hade sån tur att vi bara var två hundar med varsin matte i en kupé som var gjord för 4 pers. Dessutom var det gott om plats på golvet. Ghanim är världens snällaste och duktigaste hund! Han hälsade snällt på blandrastiken vi hade som ressällskap, la sig sen ner på sin fäll och sov resten av vägen. Jag försökte sova omväxlande i stolen och liggandes på golvet brevid Ghanim. Det gick väl sådär...

Väl framme i Umeå möttes vi vid station av syster. Ghanim blev glad! Vi sov nån timme på förmiddagen och tog det sedan rätt lugnt. Frukost, långpromenad i Stadsliden, lunch, slöa lite... Jag och Ghanim var lite slitna efter resan. På kvällen var planen att vi skulle till ett café och lyssna på ett band som skulle spela. Smarta som vi var tänkte vi även äta där, men det gick minsann inte! En underlig baguette och sista skvätten spenatsoppa var vad de hade att bjuda på. Inte den lyxiga sallad vi haft i åtanke direkt... Bandet var dock bra med roliga låtar och det var trevligt folk på caféet!

Torsdag började slött, för vissa. Vissa andra klev upp tidigt och gick ut med djuret. En sväng i Hagaparken fick duga som morgonpromenad och sen blev det en längre tur upp vid Gammlia på dagen. Som kompensation för den uteblivna salladen kvällen innan gjorde syster en supermumsig sallad med allt möjligt gott i till lunch! Sen var det shopping som stod på schemat. Jajjemen. Arbetslösa och luspanka är vi, men det är ju tokrea! Gäller att passa på! =) Efter två timmar var vi slut, ont i fötterna och blodsockret i nivå noll. En liten paus med vitamindryck alternativt en cola och sen orkade vi en stund till. Resultatet blev ett par jeans, en liten kofta och två fina linnen för totalt 380 kr! Därtill en fin julduk och lite apoteket-shopping... Fortfarande vill jag ha en svart kjol.. Modell lite finare.

På fredagen var en träff inbokad med dessa tre vid Nydalasjön. Ghanim fick springa lös på sjön, jättekul att bli jagad av pudeln! Men ganska snart fick han snö i tassarna och då blev det lite jobbigt att springa... pudeln var iaf supertrevlig och jag funderar allvarligt på en sån. På kvällen blev det hamburgare på O'Learys, mums!

Lördagen var hemresedag. Buss till Sundsvall och tåg därifrån till Uppsala. Ghanim och jag har aldrig åkt så långt buss, så lite nervös var jag allt. Hade inte heller helt koll på var bussen gick ifrån och var jag och Ghanim skulle få plats att sitta. Jag hade ringt i förväg och kollat att det var ok att ta med hunden och enligt den mycket trevliga kvinnan jag pratade med så var det "inga problem!" Hon hade uppenbarligen aldrig satt sin fot på en sån buss. Efter mycket om och men, tjafs och byte av plats fick vi till slut klämma in oss på två platser. Ghanim låg där jag skulle haft mina fötter och jag satt i fyra timmar snett med benen ut i mittgången. Återigen måste jag berätta att min hund är världen bästa. Trots trängsel och bök så var han lugn och snäll hela tiden och när vi fick våra platser till slut la han sig ner och sov hela vägen till Sundsvall. Han var nog lite trött eftersom vi gick en promenad innan och träffade på en saluki som han fick busa med i skogen. Kul, tyckte Ghanim! Tågresan gick fort, X2000, och sen kom pojken och hämtade oss vid station.

Sammantaget en härlig minisemester i Umeå! Tack syster!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0