2009-05-29 | 19:54:22

Ett inlägg som jag förmodligen borde ätit middag innan jag skrev det.

Ungefär såhär borde min vecka sett ut, jag jobbar 80 % och har därför en extra ledig dag per vecka:

Mån - ledig
Tis - jobba 8-17 med sammanlagt en timmes rast under dagen, jour 17 - 8
Ons - jobba 8-17 med sammanlagt en timmes rast under dagen
Tor - jobba 8-17 med sammanlagt en timmes rast under dagen
Fre - jobba 8-17 med sammanlagt en timmes rast under dagen
Lör - ledig
Sön - ledig

Totalt 32 timmars arbete + 15 timmar jour för vilka jag får komp-ledigt en annan dag.

Såhär ser verkligheten ut:

Mån - ledig
Tis - jobba 8-17, 20 min rast totalt, beredskap 17 - 8, jobbade aktivt fram till kl 20
Ons - jobba 8-19.00 med sammanlagt en timmes rast under dagen
Tor - jobba 8-17.30 med 20 min rast totalt
Fre - jobba 8-18.00 med 20 min rast totalt

Totalt 37,5 timmars arbete + 15 timmar beredskap (varav 3 timmar aktivt arbete) som jag inte får kompledigt för. Och lägg därtill att jag inte hunnit med allt under veckan utan har grejer som släpar efter.

Och detta kommer man undan med genom att säga att vi har "förtroendearbetstid" och "arbetstidslagen inte gäller" för oss och jour är inte jour utan "beredskap" för det får man ha flera dygn i sträck. (Fast på schemat står det ju jour, och det kallas för jourtelefon, man pratar hela tiden om jour så visst fan är det jour!!)


Kommentarer
Postat av: Annelie

Välkommen till den veterinära verkligehten! Det är därför jag är djurhälsoveterinär, jag styr själv min arbetstid och kan kompa timmar närhelst det finns utrymme (inte så ofta tyvärr).

2009-05-30 @ 10:43:40
URL: http://sagoruna.blogspot.com
Postat av: mor

Ja, jour eller beredskap? det är iaf inte din fritid som du kan disponera som du vill. Du sover ju på stationen! Även 37 timmar är ju för mycket för en 80 % tjänst. Jobbar man 10-11 timmar så behöver man ju äta flera gånger, 20 min räcker inte. Nåt är fel, och ändå är det staten som är din arbetsgivare. Fyyyyy./ mor

2009-05-30 @ 12:41:08
Postat av: Annelie

Det ställs ju också på sin spets när man jobbar en storhelg och verkligen jobbar stor del av sin jour.

En påsk jag gick så hade jag beredskap på måndagen sedan skulle jag vara ledig torsdag-lördagmorgon men eftersom min kollega blev sjuk så hade jag beredskap även torsdag till fredag morgon och var således ledig enbart fredagen gick på igen lördag morgon och jobbade till tisdag kväll på den tiden hade jag som längst sammanhängande sovtid 6 timmar (och på påskdagen hade jag ledigt 2 timmar mitt på dagen då sov jag). En dag jobbade jag kl 06:00 till 24:00 i sträck och åt på väg i bilen. Under den här helgen tom tisdag så hade jag 5 kalvingar (2 foetotomier), ett dåligt föl, några pareser, livmoderframfall osv så det var heller ingen fysisk lätt jour. Och detta ska kallas beredskap?

2009-05-30 @ 13:13:09
URL: http://sagoruna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0