2009-11-11 | 11:06:39

Ponnyridning/rodeo

Ponnyskrället och jag var inte helt överens igår. I traven är han superfin. Vår ridlärare är förtjust i skolor och skänkelvikningar så vi red sånt idag med. Skänkelvikning och slutor längs långsidorna och sen på diagonalerna och så längs medellinjen. Ett par bakdelsvängningar klämde han också in i lektionen. Det blir lösgjorda och mjuka hästar iaf! Jag fuskade lite och skippade nån långsida och gjorde tempoväxlingar istället så att ponnyn skulle hålla sig alert. Och han ökade på rätt fint men jag orkade inte hålla ihop det mer än halva långsidan i taget. (Jag är nog en jobbig elev, jag gör lite som jag vill. Är ju van att rida privathäst och privatlektion och bestämma mycket själv var det passar med volter, tempoväxlingar osv.) Men iaf, sen var det då galoppen. I vänster varv gick det ok. Och med ok så menar jag att vi iaf galopperade flera varv och att ponnyn böjde på nacken och inte bockade och inte bröt av till trav. I höger varv var det jobbigare. Ponnyn (Davy heter han) ville inte fatta galopp utan bara ökade traven. Halvhalt och ny fattning med en touch av spöet resulterade i en bakutspark. Den första var ju inte så farlig så jag drog upp huvet på honom och gjorde om fattningen, lite mer bestämd. Resultat - rodeo. Arg ponny som bockar. Arg ryttare som dessutom börjar oroa sig för att ramla av. Ponnyskrället fick jobba som tusan i trav istället och när han kändes lite bättre försökte jag mig på ett par nya fattningar. Lite protester men till slut tog han iaf ett par galoppsprång i höger galopp så det fick väl vara bra så. Jag frågade lite oroligt vår ridlärare om hur ponnyn är att hoppa då? Kanske är han vild och bockar då med? "Nejdå, han är så snäll så. Jag har aldrig sett honom bete sig såhär förut!" Hmm.. hur ska man tolka det? Uppenbarligen gillar ponnyn inte spö iaf, och jag är inte kaxig nog att säga åt han när han sparkar mot spöet, då sitter jag nog inte kvar. Så nästa gång blir det sporrar istället för spö så får vi se vad han säger om det. Och låga krav i galoppen. Den fina formen och energin vi har i traven är det bara att glömma. Målet för nästa vecka är att galoppera i bägge varven, lätt sits och "lätt" hand, det enda som gäller är framåt. Ska försöka fota ponnyn också, så ni får se hur söt han ändå är!

Kommentarer
Postat av: mor

Hoppas sporrarna hinner fram till tisdagen./mamma

2009-11-16 @ 19:26:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0