2009-09-28 | 21:33:00

Suomalainen ohrarieska


Ska gräddas i så varm ugn som möjligt, notera det svarta bakplåtspappret.

Såhär gjorde jag:

Sätt ugnen på riktigt varmt (250 - 300 grader beroende på vad din ugn klarar) och låt en plåt vara inne i ugnen och bli varm, ca mitt i ugnen.

5 dl kall fil (låglaktos pga min laktosintolerans)
en nypa salt
kallt kornmjöl (slängde in det i frysen en stund innan)

Rör hastigt ihop degen som ska vara mycket lös. Smeta ut den på ett väl mjölat bakplåtspapper till en ca 1 cm tjock rund kaka. Mjöla rejält på ovansidan också. Stick massa små hål i den med gaffel. Lägg på ett till bakplåtspapper och försök vända eländet och nagga den med gaffeln på andra sidan också. Stoppa in den i ugnen genast på den varma plåten, spruta in rätt mycket vatten i ugnen, under plåten, med blomspruta. Grädda i ca 15 min, eller tills brödet börjar få svarta prickar på ovansidan. Jag öppnade ugnsluckan ett par ggr och sprutade in mer vatten under tiden. Jag hade nog kunnat grädda det ett par minuter till men blev lite orolig att bakplåtspappret skulle börja brinna...

Lägg sen bröden att svalna på hög, inte på galler, täckta med en bakduk. Eftersom jag bara bakade ett bröd så delade jag det på mitten och la de två halvorna på varann täckta med bakduk. Detta för att de ska bli mjuka och inte som knäckebröd, som när vissa andra (jag nämner inga namn, men det är min far) bakade.

Till nästa gång ska jag baka på nåt annat än fil, kanske mjölk? Eller vatten? Eller fil och vatten? Det blev lite syrligt, och jag är inte helt nöjd. Sen ska jag även salta lite mer än bara en nypa och ha is i magen och grädda det en minut till. Men mums vad gott det var, med tjockt med smör på och en skiva gravad lax! *slurp*


Mycket mjöl krävs för att degen inte ska klibba fast överallt.


Ska ätas nybakat med smör på. Mums!!


Kommentarer
Postat av: "Knäckebrödsbagaren"

Ser jättegott ut:)

2009-09-28 @ 22:35:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0