2011-02-06 | 19:11:40

En bekännelse...

Först och främst:
-man SKA borsta sin hunds tänder dagligen! om hunden äter en massa ben och har fina vita tänder så behöver man förstås inte, men det är inte många hundar som får så mycket ben idag.

Plaque off, dentastix m.m produkter mot tandsten kanske hjälper lite, men det enda som verkligen förebygger tandsten är att BORSTA HUNDENS TÄNDER! Inte med vanlig tandkräm utan med speciell tandkräm för hundar. Det finns välsmakande hundtandkräm med enzymer som hjälper till att bryta ner plack och sånt snusk som kan bli tandsten. Man kan använda en mjuk barntandborste, en speciell hundtandborste eller gnugga med lite gasbinda som man lindat runt fingret. Man kan även badda tandköttet med klorhexidinlösning om det är rött och inflammerat.

Så... nu till bekännelsen:
-mina hundar har inte alls fina tänder. Ghanim har tandsten och gula fula tänder. Hans pussar luktar ibland död och förruttnelse. En av hans tänder är mörk och missfärgad och tandköttet blöder ganska lätt när man pillar på det. Emir har börjat få lite tandsten på de stora kindtänderna, och han är bara 2 år än! Nu ligger han och tuggar på ett oxöra och jag ser att det blir lite blod på örat.

Jag skulle hemskt gärna göra en total munsanering på Ghanim men är ju lite rädd för att söva honom så hittills har jag bara skrapat lite själv och borstat sporadiskt. Alldeles för sporadiskt. Emir behöver inte nån munsanering, men kanske lite skrapande på en tand eller två, och sen regelbundet tandborstande.

Så, ska nu lova att bli bättre på att borsta hundarnas tänder! Och när Ghanims hjärta är kollat så ska han nog få en munsanering... om jag vågar...

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag håller fullt ut med dig att tandborstning är det enda som funkar. Samtidigt är det bra om man inte lägger ribban för högt, och sedan när man inte lyckas med att borsta varje dag bara ger upp. Jag märker tydligt på min hund när det går för långt mellan borstningarna, då måste jag skrapa tandsten. MEN jag märker också hur mycket det hjälper, även om jag borstar väldigt sällan (varierar mellan 1-4 veckors intervall). Vad jag menar är alltså att ju mer du borstar desto bättre är det, men känn inte alltför stor press att du måste borsta varenda dag! :)



/hundägare och vetstudent

2011-02-14 @ 16:17:33
URL: http://ofiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0